Va néixer a Manlleu el 1958. És Doctor en Ciències de
l’Educació i Catedràtic d’Universitat.
Des de 1981 viu a Vic. És professor a la Universitat de
Vic-UCC en la que ha estat Director de l’Escola de Mestres (1990-1997) i Degà
de la Facultat d’Educació (1997-2002). Actualment és el Director de l’Escola de
Doctorat i coordinador del GREUV (Grup de Recerca Educativa de la Universitat
de Vic), que duu a terme investigacions en temàtiques com processos
d'escolarització i territori, interculturalitat i educació, professionalitat
docent, cultura i educació, etc. Recerques realitzades per encàrrec
d’institucions públiques i privades. Abans d’esdevenir professor universitari va
treballar en l’ensenyament primari, en l’assessorament psicopedagògic i en
l’àmbit de l’animació sociocultural.
Ha estat professor de diversos cursos, postgraus i doctorats
de les universitats catalanes i ha impartir més d’un centenar de conferències i
xerrades. Ha estat guardonat amb el Premi Extraordinari de Doctorat de la
Universitat de Barcelona (UB) i el "XVIII Premi Pallach" de
Pedagogia. Dirigeix la col·lecció "Textos Pedagògics" que publica les
grans obres de la pedagogia de tots els temps en llengua catalana.
(2000) Identitat múltiple i pràctiques interculturals. Florència: IRRSAE Toscana/Comissió Europea. Compta amb una edició en francès i una altra en italià. Coautor.
(2006) La educación y su representación en los medios. Madrid: Morata, Coautor.
(2007) Miscel·lània Ricard Torrents. Vic: EUMO editorial. Coeditor.
(2017) Escola, famílies i comunitat, La perspectiva imprescindible per educar avui.Barcelona: OCtaedro. Coautor
(2017) Escuela, familias y comunidad. La perspectiva imprescindible para educar hoy. Barcelona: Octaedro, Coautor
(2017)Escola, famílies i comunitat : la perspectiva imprescindible per educar avui . Barcelona: Octaedro, 134 pp.
(1989)”Pròleg” a: Postman, La desaparició de la infantesa. Vic: EUMO. Col. "Interseccions", nº 12.
(1992) "Comentaris al voltant de la implantació de la Reforma". En: AAVV., Cròniques de la Reforma. Vic: EUMO editorial/Crònica d'Ensenyament. Col. Documents, nº 18.
(1993) "Educadores d'escola-bressol: Una renovada professionalitat" . En : Bernal, M., (ed.) Aportacions a la formació dels educadors de llars d'infants. Vic: EUMO.
(1994)”Pròleg” a: Sala, Jacint, Filferros de llum. Barcelona: Ed. Columna.
(1994) ”Pròleg” a: Carbonell, Jaume, L'escola entre la utopia i la realitat. Deu lliçons de sociologia de l'educació. Vic: EUMO. Col. Interseccions, nº 19.
(1999) “Korczak o el compromís amb l’infant”. En: Korczac, J., : Com estimar l’infant. Vic: EUMO. Col. Textos Pedagògics, nº 40.
(2007) “Actuar para formarse, formarse para actuar”, En : Carrillo, I; Carbonell, J. Formación y cooperación. Una experiencia de prácticas de educación en Centroamérica. Barcelona: Octaedro.
(2007) “Baden-Powell i el naixement de l’escoltisme”, En: Baden-Powell, R., Escoltisme per a nois. Vic: EUMO editorial. Col. Textos Pedagògics, 46.
(2009)”Pròleg” a: Carbonell, J.; Serra, A., La vida escolar en un curs. Coses que no sempre s’expliquen. Barcelona: Ed. Graó.
CAPITOLS DE LLIBRES (selecció)
(1999) "Ellen Key i l’infant del nou segle". En: Heras, P.; Vilanou, C. (Eds.), Pedagogia amb veu de dones. Barcelona: Servei de Publicacions de la UB.
(1999) "La formazione iniziale dei docenti e l’educazione interculturale". En: Ianni, G., (ed.) Educare nella differenza. Paradigmi, scelte e strategie in mutamento. Firenze: Commissione Comunità Europea; IRRSAE Toscana; Ministero Pubblica Istruzione.
(2000) "A. S. Neill. Summerhill. Corazones no sólo cabezas". En: Pedagogías del siglo XX. Barcelona: Ed. Praxis.
(2000) "Vers une scolarité renouvelle". En: Ianni, G., Scaglioso, C,; Sensi, D. Identités multiples et pratiques interculturelles. Firenze: IRRSAE Toscana.
(2001) "Ivan Illich: la desescolarización o la educación sin escuelas". En: Trilla, J., (coord.): El legado pedagógico del siglo XX para la escuela del siglo XXI. Barcelona: Graó.
(2003) "Alumnes. Cent anys d’escola, milers d’escolaritats". En: AAVV., Un segle d’escola a Barcelona. Acció municipal i popular. 1.900-2.003. Barcelona: Ed. Ajuntament de Barcelona/ Ed. Octaedro.
(2004) “Elements de reflexió sobre immigració, escolarització i municipi. Acotacions al procés de fusió d’escoles a Vic”. En : Besalú, X; Climent, T. (coords.) Construint identitats. Espais i processos de socialització dels joves d’origen immigrat. Barcelona: Ed. Mediterrània/Fundació Bofill.
(2005) "La mestra ‘rondallera’. Maria Antònia Canals i la formació dels mestres". En: Alsina, Àngel, Soler, Joan, Antònia Canals. El compromís amb la renovació de l’escola Vic: EUMO editorial.
(2006) "Mestres". En: Godayol, P. (ed.), Catalanes del XX. Vic: EUMO editorial.
(2007) “La raó educativa. Ricard Torrents i la pedagogia.” En: CODINA, F.; PINYOL, R.; TORT, A., TUNEU, M., (2007). Miscel·lània Ricard Torrents. Vic: EUMO editorial.
(2007) "Els drets dels infants, avui: llums i ombres". Dins: AAVV., Drets i responsabilitats d’infants i joves. Barcelona: Rosa Sensat, 2007.
(2009) “Escola i comunitat intercultural: estratègies de treball comunitari a Vic i a Hostalets de Balenyà” En: AAVV., Recerca i immigració II. Barcelona: Secretaria per a la Immigració. Col·lecció Ciutadania i immigració, núm. 4.
(2010) “L’aliança de les mestres. Apunts sobre la renovació pedagògica en la formació inicial del professorat” En: AAVV, Doctes, doctores i catedràtiques. Cent anys d'accés lliure de la dona a la universitat. Barcelona: Comissió Dona i Ciència del Consell Interuniversitari de Catalunya (CIC. Generalitat de Catalunya.
(2017) "Els canvis pedagògics en el cinquentenari d'una escola. Cinc apunts i una nota final". En: AAVV. Andersen. 50 anys fent escola. Vic: Ed. Escola Andersen. DL: pp. 14-19